۸ آذر ۱۳۹۶، ۱۰:۲۵

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی زنجان خبر داد:

مسمومیت ۴۲ نفر با مونوکسید کربن در استان زنجان

 مسمومیت ۴۲ نفر با مونوکسید کربن در استان زنجان

زنجان-رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی زنجان از مسمومیت ۴۲ نفر با مونوکسید کربن طی هشت ماهه سالجاری در استان زنجان خبر داد.

علیرضا زراعتچی در گفتگو با خبرنگار مهر از مسمومیت ۴۲ نفر با مونوکسید کربن طی هشت ماهه سالجاری در استان زنجان خبر داد و افزود: متأسفانه ۲ نفر براثر مسمومیت با مونوکسید کربن جان خود را از دست دادند. 

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی زنجان گفت: ۷۵ درصد حوادث های مربوط با مونوکسید کربن مربوط به دودکش‌ها است و اگر مشترکین توجه ویژه داشته باشند در کاهش حوادث بسیار مؤثر است.

زراعتچی افزود: گیجی، کرختی مزمن، سردرد ناگهانی و بدون دلیل از علائم شایع گازگرفتگی است که افراد سالم به دلیل اینکه علائم ذکرشده دیرتر در آنها بروز می‌کند باید کاملاً هوشیار بوده و با مشاهده این علائم، در افرادی که حساس‌تر هستند، سریع کمک های اولیه را انجام دهند.

وی گفت: در شرایط عادی که نفس می‌کشیم اکسیژن توسط گلبول‌های قرمز به همه اعضای بدن می‌رسد اما مونوکسید کربن بخاری ۴۴ درصد، آبگرمکن ۲۵ درصد، موتورخانه ۲۰ درصد، شومینه ۸ درصد، اجاق‌گاز ۲ درصد و سایر وسایل گازسوز یک درصد در مرگ خاموش افراد نقش دارند می‌تواند باقدرت بسیار زیادی به گلبول‌های قرمز چسبیده و به‌راحتی جدا نشود، همین امر باعث می‌شود که اکسیژن به سلول‌های بدن به‌خصوص قلب و مغز نرسد و به همین ترتیب اثرات مسمومیتی خود را نشان دهد.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی زنجان تصریح کرد: علائم گازگرفتگی بستگی به میزان مونوکسید کربن موجود در فضای حادثه دارد در ابتدا علائم خفیف است و به‌صورت گیجی، کرختی مزمن و درواقع علائمی شبیه یک آنفلوانزا خود را نشان می‌دهد که افراد در مواجهه با چنین علائمی، باید به وجود گاز مونوکسید کربن در فضا شک کنند.

کد خبر 4157569

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha